תמונה

תמונה

יום שני, 30 במאי 2016

הניסיון האמריקאי - נשיא מכהן רק שתי קדנציות

חברת הכנסת מירב מיכאלי הציעה הצעת חוק שתגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קנדציות.
בארצות הברית היה נוהג מקובל שבו נשיא לא מתמודד יותר משתי פעמים. יתרה מזאת, למשך תקופה ארוכה הייתה ביקורת ציבורית אפילו על נשיאים שכיהנו יותר מקדנציה אחת. אמנם היו מספר נשיאים שניסו להתמודד לכהונה שלישית אולם הם לא הצליחו.
מסורת זו נשברה אצל הנשיא רוזוולט שהתמודד בפעם השלישית באמצע מלחמת העולם השניה, תוך כדי שהוא מסביר שלא טוב להחליף נשיא באמצע הכהונה. בהמשך הוא נבחר לכהונה רביעית. טוענים שכל המערכת הפוליטית ידעה באותה תקופה שהוא כבר לא כשיר להיות נשיא, בגלל מצב בריאותו, אבל בגלל שנות הכהונה הרבות שלו אף מתמודד רציני לא העז להתמודד נגדו. 
שנה אחרי הבחירות הללו, בשנת 1945, רוזוולט נפטר, וטרומן החליף אותו. בזמן הכהונה שלו הקונגרס חוקק את התיקון ה22 לחוקה האמריקאית שקבע בחוק שנשיא אמריקאי לא יכול להתמודד יותר משתי קנדציות. 
ההתנגדות לכהונה ארוכה קשורה לכך שברגע שנשיא מכהן הרבה מאוד זמן הדמוקרטיה מתחלפת במידה רבה לדיקטטורה. השליטה החזקה של הנשיא לא מאפשרת לאנשים אחרים להחליף אותו והמנהיגות שנוצרת היא מנהיגות יס-מנית ולא מנהיגות שמחפשת להחליף את הנשיא. מעבר לכך, גם מבחינת התחושה הציבורית העובדה שאותו אדם מנהיג את המדינה יוצרת תחושה שאין באמת אלטרנטיבות לשלטון.
שתי הערות לגבי הניסיון להעביר את המודל הזה לישראל:

  1. בארצות הברית הכהונה של הנשיא נמשכת ארבע שנים, ולכן קל לדבר על שתי קנדציות. בישראל תהיה בעיה להגביל את הכהונה לשתי כהונות כל עוד רוב ראשי הממשלה לא מסיימים כהונות מלאות.
  2. כשהחוק נכנס לתוקף בארצות הברית, הנשיא טרומן שכיהן באותו זמן הוחרג מהחוק, כי היה ברור שיש חוסר הוגנות בשינוי השיטה באמצע הכהונה שלו. הוא אכן התמודד פעם שלישית ונכשל עוד בפריימריס, בין היתר בגלל שהאוירה הציבורית שנוצרה הייתה נגד התמודדות שלישית. גם בארץ אם מחוקקים חוק כזה ראוי שראש הממשלה הנוכחי יוחרג ממנו, אם כי עצם חקיקת החוק תגרום לכך שהלגיטימציה שלו להתמודדות נוספת תרד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה